Industry Wire

Geplaatst door Ebiketogo

Zakelijke e-bikes – lease of abonnement?

Amsterdam, 17 september 2019 – Het vernieuwde fietsenplan maakt het met de komst van 7% bijtelling nog voordeliger voor werknemers om een fiets van de zaak te rijden. Vanaf 1 januari 2020 gaat deze regeling van start, wat betekent dat bedrijven nu al alles in werking stellen om fietsen – of beter gezegd e-bikes – onder de aandacht te brengen. Maar hoe weet je nou welke regeling het beste bij jouw organisatie past?

Lease

De lease regeling is erop ingericht om werknemers maximale keuze te bieden. Zo kunnen zij hun eigen fiets uitzoeken, wat natuurlijk een pre is op het moment dat de e-bike aan specifieke eisen moet voldoen. Deze keuzevrijheid komt echter ook met een aantal nadelen. Doordat de e-bike niet inwisselbaar is, wordt er meestal een langere contractduur gevraagd. Ook de service is vaak lager, omdat het ingewikkelder is om hoge service te bieden op het moment dat je te maken hebt met een grote diversiteit aan modellen.

Voor- en nadelen: 

+ Veel keuze

– Lange contacten
– Minder flexibele service
– Verschillende prijzen
Abonnement

Het flexibele karakter van een abonnement sluit perfect aan bij de huidige behoefte van grote organisaties. Het snel kunnen op- en afschalen in fietsaantallen is voor deze partijen belangrijk. De keuze voor een abonnement is aantrekkelijker voor werkgevers, omdat er met één prijs wordt gewerkt. Een abonnement kenmerkt zich door een geringe keuze in e-bike modellen, ten opzichte van een leaseregeling. Alhoewel het voor een werknemer een pre kan zijn om te kunnen kiezen uit verschillende e-bikes, zorgt dit er wel voor dat snelle en flexibele service kan worden geboden.

Voor- en nadelen: 

+ Flexibel, geen lange contracten
+ Eenheidsprijzen, fiscaal eenvoudig en zeer overzichtelijke facturatie
+ Snelle en flexibele service

– Minder keuze

Sterke positie
In de eerste drie kwartalen van dit jaar heeft e-bike to go een vervijfvoudiging in groei gerealiseerd – o.a. door het aanbieden van particulieren abonnementen. E-bike to go wist zich al eerder binnen de zakelijke markt te positioneren als marktleider. Zo levert de organisatie aan een flink aantal grote partijen waaronder Randstad, UWV, Achmea, PWC en de Nationale Postcode Loterij.

Met de lancering van het nieuwe fietsenplan in 2020 denkt e-bike to go haar positie in de zakelijke markt nog verder te kunnen versterken. ‘Het flexibele karakter van ons abonnement sluit aan bij de huidige behoefte van grote organisaties’, aldus Jelle Visser – founder e-bike to go. ‘Ook hebben we gekeken naar de behoefte van werknemers. Door in 2020 twee extra modellen op de markt te brengen, maken we het ook voor deze groep extra aantrekkelijk om voor e-bike to go te kiezen.’

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht