fbpx
e-bike-to-go

WAAROM HET UNBREAKABLE MODEL VAN E-BIKE TO GO UITEINDELIJK DE AUTO ZAL VERSLAAN

Vier jaar geleden zette Jelle Visser –  founder e-bike to go – de eerste stappen om zijn missie te verwezenlijken: een unbreakable e-bike in de markt zetten voor intensief gebruik. Met het ontwikkelen van een deelfietssysteem voor de zakelijke markt én het aanbieden van e-bike abonnementen voor particulieren wist hij e-bike to go binnen een korte tijd te transformeren van start-up tot marktleider. What the journey look like? Visser vertelt.

Waarom ben je e-bike to go gestart? 
“Voordat ik ben begonnen met e-bike to go, heb ik jarenlang voor een grote Duitse fietsfabrikant gewerkt. Met het oog op e-bike to go is dit een enorm waardevolle tijd geweest. Ik denk dat het essentieel is om je product en de markt waarin je opereert door en door te kennen, voordat je genoeg bagage hebt om je eigen merk te lanceren. Daarnaast was dit de plek waar het idee voor e-bike to go ontstond. De fietsindustrie is vrij ouderwets. Ik dacht: dit kan beter. Ook zag ik dat er een duidelijke verschuiving plaatsvond rondom het imago van de e-bike als product. Waar de e-bike een paar jaar geleden vooral populair was onder ouderen, zien we nu dat juist jongeren steeds vaker de e-bike verkiezen boven de auto, het openbaar vervoer of een standaard fiets.”


Ik zag dat er een duidelijke verschuiving plaatsvond rondom het imago van de e-bike.


Hoe maakt e-bike to go als organisatie het verschil?
“We doen wat we beloven. We hebben een goed product en een transparante en heldere service. Er zijn geen kleine lettertjes. Ik denk dat dit de enige manier is om te groeien in de huidige markt. De gemiddelde consument is veeleisender dan ooit – en terecht. Daarom komen we onze beloftes na en zijn we er voor onze klanten. Het design van onze e-bike is ook ontwikkeld om een verschil te kunnen maken. Het resultaat? Een unbreakable model.”

Wat maakt de e-bike unbreakable?
“Over elk component is nagedacht, met als einddoel: een e-bike maken die er tof uitziet en niet is stuk te krijgen. Daarom hebben we gekozen voor anti-lekbanden; banden die veel meer kunnen hebben dan de standaard band. Het frame is extra sterk gelast, zodat het niet kan scheuren. De spatborden zijn gemaakt van extra dik aluminium van 3 mm in plaats van plastic. Ook de stangen van de spatborden zijn zwaarder uitgevoerd. Hierdoor zal je e-bike niet gaan aanlopen als je ergens tegenaan botst. De LED-verlichting is in het frame gebouwd en hierdoor beschermd. Het mandje is grof, stevig en ontwikkeld voor dagelijks en intensief gebruik. Je kunt de zadelpen uit het frame trekken, maar we hebben wel gezorgd voor een maximum hoogte om te voorkomen dat het frame scheurt. In plaats van een standaard ketting, rijdt de e-bike op een carbon Belt Drive. We hebben bij iedere stap niet gekeken naar de goedkoopste oplossing, maar juist naar uithoudingsvermogen en daarmee ook naar duurzaamheid.”

“We hebben niet gekeken naar de goedkoopste oplossing, maar naar uithoudingsvermogen en daarmee naar duurzaamheid.”


Hoe zie je de toekomst van e-bike to go?

“Over vijf jaar verwacht ik dat we niet alleen een dominante speler zijn in Nederland, maar ook in omliggende landen. We zien namelijk dat steeds meer landen duurzame oplossingen in mobiliteit aanmoedigen. De politiek speelt hierin een grote rol met het aanleggen van infrastructuur of het ontmoedigen van autogebruik. Als je de politiek meehebt, kun je als e-bike brand echt een grote rol spelen als je een goed product hebt. Uiteindelijk is het een supergezonde manier van reizen en daarmee een kanshebber om een groot aantal problemen op te lossen: van overgewicht en ruimtegebruik in steden tot aan het verbeteren van luchtkwaliteit. Op lange termijn gaan we het winnen van de auto, daar ben ik van overtuigd.”