Wegens een storing is het momenteel niet mogelijk om een nieuw abonnement af te sluiten!

Hoe wordt een
e-bike to go gemaakt?

Op dit moment rijden er meer dan 4.200 riders op een e-bike to go. Samen rijden ze duizenden kilometers per dag. Best veel toch? Maar welke route legt de e-bike af voordat hij klaar is voor gebruik? We fietsen je door het proces heen, van A tot Z.

 

1. Van idee naar ontwerp

Het begint allemaal met één idee: een toffe e-bike ontwerpen. Op naar de digitale tekentafel, waar verschillende collega’s van e-bike to go samen met de ontwerper de hersens laten kraken. Zij zorgen ervoor dat de fiets comfortabel is, er vet uitziet en natuurlijk ‘unbreakable’ is. In een paar weken worden er wel 100 aanpassingen op het ontwerp gemaakt voordat ‘ie definitief is. 

2. Van onderdelen naar prototype 

De onderdelen van de e-bike worden zorgvuldig geselecteerd. Alleen de onderdelen van best in class producenten zijn geschikt voor de e-bike to go. Zo komen de motoren uit Japan, het frame uit China, de banden uit Duitsland, de zadels uit Italië en de stuurpennen uit Noorwegen. De onderdelen worden in elkaar gezet en – tada – het prototype is een feit. Elk onderdeel wordt nauwkeurig beoordeeld. Werkt de Belt Drive perfect? Is het frame naar wens? Zodra de e-bike door de keuring is, worden de puntjes op de ‘i’ gezet: de kleurstelling en bestickering wordt gekozen.

3. De testfase
Op naar het laboratorium in Europa. Hier wordt de e-bike uitgebreid getest door technici. Met gewichten aan het stuur wordt de fiets op een loopband gezet, waar ‘ie duizenden kilometers afgelegd. Breekt er niets? Dan krijgt de e-bike het EPAC-certificaat en voldoet de ‘ie aan de Europese richtlijnen.

4. Klaar voor productie 

De e-bike to go is klaar om op grote schaal geproduceerd te worden. Meer dan 100 losse onderdelen komen samen in een fabriek in Europa. Hier wordt de fiets in elkaar gezet, om vervolgens in Nederland afgemonteerd te worden. Dit gebeurt bij Pantar en het Justitieel Complex Zaandam. Zij pakken de fietsen uit en maken ze rijklaar: een laatste kwaliteitscontrole wordt gedaan, en het zadel en de stuur- en  remhendels worden vastgezet. Klinkt ingewikkeld? We hebben ‘t onderaan deze blog voor je in kaart gebracht.

5. Ready to roll!  

Op de werkplaats checken de monteurs de e-bike to go nog één keer, wel zo fijn. De e-bike to go is nu klaar voor gebruik. Maar hier blijft het niet bij: de e-bike wordt continu doorontwikkeld op basis van feedback van onze klaten. Er zijn al zeven versies van de e-bike, zodat ‘ie steeds een beetje beter wordt. 

Haal ‘m op in onze winkel, op een pick-up point of laat ‘m thuis bezorgen!

Facebook
LinkedIn

Het productieproces